Intervju: Snabba svar! Bakom kulisserna på BTCX Support

Att vi har Sveriges, och kanske världens, bästa bitcoinsupport är förstås ingen nyhet.

Vi tänkte höra med Pelle, supportchef på BTCX, hur man ger snabba svar och ser till att alla kunder mår bra.

Foto J rät

Joakim HL, BTCX|News 

Hej Pelle! Du är supportchef och den som hanterar de flesta supportärenden på BTCX, mycket välkommen till intervjun!

Pelle

Pelle B, BTCX Supportchef

Hej! Ja, så är det. Tack!

JHL: 49% av kunderna som hör av sig till BTCX får svar inom 60 minuter, branschsnittet inom finansiella tjänster är 8 timmar. Hur har du lyckats med detta?

PB: Bland det första jag gjorde i jobbet var att lära mig mönstret när på dagen eller kvällen kunderna främst kontaktar oss, sedan är det bara att anpassa arbetstiderna efter det.

JHL: Hur länge har du jobbat på BTCX och hur kom det sig att du började arbeta i bitcoinbranschen?

PB: I skrivande stund i exakt 1,532 supportärenden. Det låter ganska mycket men jag har precis påbörjat min tredje månad.

Jag hittade kryptovalutor för ca 2 år sedan och min nyfikenhet var väckt. Nyfikenheten växte snabbt till ett genuint intresse. Från början bara för att bättra på min egen ekonomi men med tiden även ur det större perspektiv jag tror och hoppas Bitcoin kommer innebära för hela samhället.

Innan jag sökte platsen här var jag byggarbetare med tele2 arena som sista arbetsplats. När arenan var rest och arbetet avslutat kände jag att det var dags för ett miljöombyte.

Under ett år jagade jag en ny bransch när jag av en slump såg att den här platsen var ledig.

Redan när jag skickade in min ansökan så visste jag att jag skulle jobba här, det var för perfekt för att misslyckas.

JHL: Är det ett omväxlande arbete att hand om supportfrågor?

PB: Ja, väldigt. Man kanske kan tro att det är enformigt. Men man får så mycket olika frågor och en massa feedback så, ja, det är väldigt omväxlande och riktigt roligt.

Det är även väldigt tillfredsställande när en irriterad kund kontaktar mig och jag lyckas vända den sura minen till ett leende istället.

JHL: Vilket är supportens viktigaste syfte?

PB: Vi har en väldig tillströmning av kunder, många som använder BTCX tjänster gör det för första gången. Då kan det alltså också vara första gången de kommer i kontakt med bitcoin och den ganska nya bitcoinvärlden.

Man kan lätt bli orolig första gången man köper något man inte är van vid. Kanske har någon glömt att ange ordernummer vid betalningen till exempel.

Vårt jobb är, framför allt, att se till att ingen kund oroar sig för något i onödan och om något har gått fel, vilket är ovanligt, så fixar vi det.

JHL: Har du fått några fans?

PB: Ja faktiskt. Det är främst två personer som sticker ut ur mängden med väldigt långa och innehållsrika mail. Min dag blir alltid lite bättre när ett sådant mail dyker upp.

JHL: Så… Staden eller landet?

PB: Staden till min 50-årsdag, sedan blir det landet med närhet till bra fiske.

JHL: Playstation eller Xbox

PB:  Xbox – Gates for president!

JHL: Mining eller dining?

PB: Dining. Planerna på mining har än så länge stannat vid planer. Men jag ska komma igång med mining. Inte så mycket för någon ekonomisk vinning utan för att bidra till nätverket.

JHL: Ut och klubba eller hemma och se film?

PB: Hemma 7 dagar i veckan.

JHL: Och hur upptäckte du bitcoin från början?

PB: Jag satt i min lilla google-bubbla och snubblade in på ett forum som handlade om mining.

Det var knappt att jag förstod vad det egentligen var jag läste men så fastnade jag där resten av kvällen.

And the rest as they say is history.

JHL: Trevligt! Tack!

PB: Tack för mig och den varma presentationen!

[DKB]

[coinwidget]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s